Plim de Reus: El retorn d’un mite
El Plim, creat per La Gili el 1928, va esdevenir una beguda icònica per a diverses generacions de reusencs. Després d’anys fora del mercat, desapareixent el 2014, torna ara gràcies a l’impuls de Gerard Llauradó
‘La Gili’, dedicada a la gasosa, als licors i als refrescos, va ser durant molts anys una de les grans empreses de Reus. L’any 1928 llençava al mercat el Plim, un refresc que, pas a pas es va convertir en una beguda estimada i que es va guanyar a pols el títol de beguda de Reus. Però els sotracs comercials van fer que el conglomerat SEHRS comprés l’empresa i també la beguda, però un dels directius, Matias Olesti, va lluitar fort per poder salvar-la, però la manca d’inversió va fer que les vendes caiguessin força. Malgrat això, l’any 2001, la devoció dels reusencs pel Plim la converteix, convenientment barrejada amb vermut, en la beguda oficial de Festa Major, el masclet. Uns anys més tard l’empresa Sammy feia una mala jugada a Olesti, el deixava penjat i produïa una beguda semblant que els reusencs van rebutjar amb el lema de #SalvemPlim que no a poder evitar que la ‘Fantasia de frutas’ desaparegués del mercat l’any 2014.
Ara l’enòleg i empresari Gerard Llauradó, ha arribat a un acord amb Matias Olesti, el propietari actual de la marca, i el Plim tornarà a formar part de la realitat quotidiana de la gent de Reus. Llauradó ha unit poètica, empresa, mite i sensibilitat i, amb mentalitat moderna, ha tornat a la vida una beguda que moltes generacions de reusencs hem gaudit de manera especial. Personalment, i no cal ni dir que molt lluny del masclet, haig de dir que va ser el meu primer refresc infantil, alternant-lo amb el Trinaranjus de taronja i des d’aleshores, com suposo els ha passat a molta gent, forma part indissociable de la meva memòria sentimental i era una autèntica llàstima no poder recuperar-lo.
Ara torna a la primera línia, sense sucre, més adaptat als nous temps, però conservant part de la fórmula antiga, el sabor i l’essència d’aquella beguda que, fos com fos, no podem deixar d’associar a la felicitat, als bons moments, al plaer adult de consumir un refresc en una època en què fer això que ara sembla tan senzill era un autèntic privilegi carregat de sensacions i d’emocions.
Amb l’objectiu a mitjà termini de tenir presència en bars i comerços del Baix Camp i, de mica en mica, escampar-se a totes les capitals de comarca del país, s’ha encetat una campanya de suport que es pot veure a plim.cat i que clourà amb la presentació oficial que es farà el 31 de maig en una festa a l’Estació Enològica de Reus on, a més de la beguda, es presentarà la cançó del Plim, obra de Guillem Chabrera que la cantarà fent duet amb Joan Masdeu dels Whiskyn’s.
Tal com va passar amb el Chartreuse a Tarragona, amb l’Anís del Mono a Badalona, amb el Calisay a Arenys de Mar i amb tantes i tantes begudes, tot el que es relaciona amb el Plim s’ha convertit en carn de col·leccionisme, una prova fefaent de l’interès i de l’amor que desperten les passions infantils, i per això aquesta iniciativa empresarial de Gerard Llauradó és doblement singular. D’una banda, la part més òbvia, el negoci, crear una empresa que funcioni i que generi beneficis; de l’altra aquesta component d’ànima, sentimental, càlida que té a veure amb el record, amb el passat, amb totes les petites històries personals que acaben configurant una gran memòria col·lectiva, un ens superior que aglutina sentiments, sensacions, percepcions, memòria, passat, present i futur.
Segur que fer un glop d’aquest nou Plim serà un intens i poderós sentiment de remembrança, un viatge en el temps que ens transportarà a moments viscuts de màxima felicitat, directament a l’epicentre d’un temps on les imatges positives superaven sempre a les negatives i que ha quedat arrelat de manera indissociable a la nostra memòria més vital i íntima. Sí, segur que per a molta gent, un glop de Plim serà l’equivalent a un glop de felicitat viscuda i recuperada. Visca el Plim!
