La disrupció com a camí. Una entrevista a l’associada Pilar Salillas

Pilar Salillas, enòloga de La Gravera; "aquest és el miracle meravellós de la natura, que ens dona coses diferents i poden ser extraordinàries sense haver de ser perfectes"...

“La naturalesa imprevisible de la vida és el que la fa més interessant” . Una afirmació com aquesta només es pot circumscriure en un relat disruptiu. S'hi endevina una filosofia nova, la de fluir i acompanyar processos naturals. És resultat d'una reflexió profunda que sense el parèntesi de la pandèmia probablement no s'hauria produït. “Quan ens visitaven a Lagravera, ens adonàvem que els agradava molt el projecte, però per altra banda ens costava molt connectar amb el públic final . Vam decidir renovar el web i dissenyar materials informatius complementaris, però no ho volíem fer com sempre”, diu l'enòloga Pilar Salillas . “Sóc al món del vi des de fa molts anys. La meva passió és tastar, aprendre, llegir sobre viticultura i enologia… I tot això et dona rodatge i perspectiva: saps molt bé què hi ha al mercat i també tens molt clar el que no vols”, afirma amb convenciment.

Segurament estaven predestinats a creuar-se amb Full Circle Karma , “una agència creativa i estratègica en constant evolució” . “Es va produir màgia, som persones disruptives que fem coses diferents en els sectors respectius”, afegeix Pilar Salillas. “L'equip de Full Circle Karma es va submergir en el projecte comunicatiu. Ho hem construït tot cos a cos amb jornades de gravació maratonianes. Quan s'externalitzen serveis, sovint perds el missatge, allò que vols explicar”, adverteix. “Vam tenir clar que el material audiovisual havia de ser bo. I partíem de la base que volíem donar felicitat als públics expert i aficionat que entressin al web. Per tant l'havíem de dissenyar amb continguts per satisfer els dos perfils”.

vinyet

I ho han aconseguit amb escreix, segurament perquè les conviccions son més imperioses que la necessitat. Trepitjar el seu espai digital és una temptació, convida a posar els peus a les vinyes que cultiven en un lloc ignot d'Alfarràs (Lleida ). Un web que desperta els sentits i interpel·la. La frase que enceta l'article forma part d'un dels dos audiovisuals que han editat amb Full Circle Karma . “Camins” ha començat a circular fa poques setmanes i reivindica la importància de ser diferents. “Convidem a parar i a pensar dues vegades realment som conscients dels camins que triem a les nostres vides”, escriuen els creatius de Full Circle Karma per presentar el nou material. “No podria viure en una ciutat, està tan saturada, de tot... S'està tan sotmès a la tecnologia que s'ha perdut la connexió amb les coses importants. L'audiovisual és un avís: volem connectar amb la gent de la ciutat perquè vegin que sortir de la normalitat, del dia a dia, de l'algoritme, és bo. Veure les flors créixer, assistir al naixement d'un xai...” , resumeix i sospira Pilar Salillas. “No és un vídeo per vendre vi. Fa pensar i fa pensar en Lagravera i en el seu camí particular. És un audiovisual que impacta, perquè l'espectador s'hi pot sentir identificat”, comenta. I probablement també perquè no només parla de vi, sinó també de vida.

ovelles

També fan bategar, fort, el cor les imatges d'un primer vídeo que parla de territori i paisatge. “Em posa els pèls de punta, perquè estimo el lloc on faig vi. Cada matí, quan desperto, veig les corbes de La Serra Llarga enmig del no res. I hem de donar a conèixer aquest paisatge únic i especial i potenciar-lo. No només parlar de vi, de si el gust és de maduixa o passa per barrica. Tot això es queda curt... Comunicar el territori és cabdal ”, reblarà l'enòloga.

Certament, Lagravera inspira des d'un lloc isolat de la DO Costers del Segre. És un celler que genera curiositat per la qualitat enològica dels vins – que és vox populi - i per la creativitat amb què ara s'atreveixen a comunicar. “Crec sincerament que a partir d'ara es valorarà més la nostra feina, per tot el que hem remogut. Hi comença a haver llum en aquesta direcció que hem pres, encara que costi molt més lluitar-ho. És que som diferents per naturalesa, de fet, aquest és el miracle meravellós de la natura, que ens dona coses diferents i poden ser extraordinàries sense haver de ser perfectes ”, explica Salillas. Ella és una enòloga intuïtiva i carismàtica, amb una motxilla plena de tècnica i ciència i tanmateix una manera d'elaborar vi molt lliure i personal.

Milita a la consciència i a la presència, entona un llenguatge còsmic que la porta adjectivar amb singularitat. Parla d'“enologia sensible”. “Raimat va ser una escola amb gent meravellosa. En vaig aprendre molt. Però me'n vaig anar de viatge a Geòrgia per vacances i vaig tornar fascinada per l'elaboració amb kvevris , sense sulfits ni llevats. Em parlaven del paisatge i de la tradició dels monjos... I vaig tornar commoguda. Vaig creure aleshores que havia de canviar de projecte per seguir evolucionant. En un mes vaig rebre una trucada de Lagravera i va ser amor a primera vista”, confessa.

La va captivar La Serra Llarga, les vinyes ancestrals i algunes desconegudes, l'energia d'una finca amb ceps de més de 130 anys (El vinyet) que defineix com a monuments... El 2018 s'enfronta a la seva primera elaboració del vi icònic La Pell, que s'elabora meticulosament amb 24 varietats . “Tenia dues gerres, una amb vi negre i l'altra amb blanc. La fermentació malolàctica va començar a arrancar al mateix temps i la meva ment tecnològica em deia que no podia ser bo per al blanc, perquè perdríem l'acidesa. Però vaig aturar-me a reflexionar. I vaig pensar que, si la vinya havia estat plantada al 1889, qui era jo per dir-li que no s'expressés com ho estava fent en aquell moment? Vaig deixar que acabés la malolàctica i el final va ser meravellós. D'aquí que parli d'enologia sensible. Si hagués intervingut des de la part racional, hauria malmès quelcom preciós”. La seva sensibilitat és decisiva a l'hora de comunicar i d'elaborar, se sustenta en pilars com la calma, l'equilibri i l'observació, més enllà de l'anàlisi, que també hi és. “He estat molt alemanya, però ara deixo que les coses passin i flueixin...”. Hi ha una mirada renovada i una sensibilitat diferent que la porta a imaginar allò que pot passar després. Per això aquesta perspectiva també s'ha instal·lat al centre de la comunicació.

vinyet

“El Nou Món ens porta molta distància en la capacitat inventiva de comunicar el món del vi. Tenen treballs sorprenents, atractius i francs que s'escapen de la previsibilitat i de l'argument més costumista”, explica Xavi Fornos , director del VINSEUM i del Most, el Festival Internacional de Cinema del Vi. El certamen cinematogràfic de Vilafranca ha contribuït sens dubte a animar la creativitat audiovisual en el món del vi, a través de la secció Collita del concurs. “La participació de cellers catalans en aquest subgènere publicitari ha estat creixent, perquè han entès que és un instrument per comunicar-se amb el seu públic final. Hem tingut projectes catalans molt potents i atrevits, però encara son puntuals. Per aqueta edició hem seleccionat audiovisuals que son esperançadors. Aquí tenim una motxilla molt grossa que no tenen, per exemple, els americans. De fora hem rebut propostes que pràcticament en cap moment es parla de vi i el llenguatge és totalment cinematogràfic. Als països europeus sempre hi ha la tradició integrada; és vàlid com a discurs, però sovint reiteratiu”, argumenta.

“Encarregar un projecte potent de creativitat audiovisual no vol dir més costos, sinó connectar-se a un altre nivell que no és el del vi, valorar més el llenguatge, saber a qui ens adrecem i com podem sorprendre a l'espectador” , diu Fornos. Comenta que indefectiblement el Most ha contribuït a crear sinèrgies entre professionals: “Hem estat el punt de reunió entre els mons del vi i de l'audiovisual i han nascut projectes fruit de conèixer els uns la feina dels altres. I el fet de reunir al jurat dels premis experts dels mons cinematogràfic i vitivinícola ha servit també per valorar no només el relat audiovisual, sinó també la part discursiva i s'ha premiat la seva constant renovació”.

Amb les restriccions pel Covid-19, la desena edició del Most que s'havia de celebrar el passat mes de novembre, ho farà finalment el proper mes de juny. En una de les ponències paral·leles a les projeccions, s'ha convidat al doctor professor de Comuniació Audiovisual de la Universitat Pompeu Fabra, Ivan Pintor, per analitzar l'encaix estètic de la comunicació del vi a partir dels treballs premiats a les edicions anteriors. Això demostra que hi ha interès a radiografiar la capacitat creativa de la publicitat per seguir-hi aprofundint. “Al Most defensem la presencialitat, però ens adaptarem a les circumstàncies. Tot el que és més sa i segur des del punt de vista pandèmic, ho implantarem al juny i amb el bon temps podrem organitzar més esdeveniments a l'aire lliure”, explica Xavi Fornos.

“Potenciarem els moments de tast amb un pack perquè l'espectador es pugui emportar els vins a casa després de veure la projecció, enlloc de beure'ls in situ . I volem que sigui una edició molt catalana. Posar en valor el producte de proximitat, però també els realitzadors del país i del Penedès que hi són i que estan fent coses atrevides, cada vegada més”, adverteix. El Most segueix inspirant i creant escola al país, però també és important la projecció internacional. “S'està cuinant alguna cosa que va més enllà de l'impacte local” , avança Xavi Fornos, el que podria portar-los a fer rèpliques del festival a l'Argentina (Mendoza) i a l'Uruguai. “La marca Most continua treballant per descentralitzar-se, ja ho fem al Priorat, però aquest any també arribarem a la Terra Alta i a Costers del Segre. I els lligams forts que hem fet a l'estranger en les últimes edicions, creiem que els podem consolidar i atendre les propostes de ser còmplices i portar el festival a Sud-Amèrica que ens han arribat”. Amb un esperit sempre lluminós, el director del Most conclou: “El vi crea discursos universals. A través de la pantalla aprenem de vi, però també de la naturalesa humana. I nosaltres mentre dissenyem cada nova edició, n'aprenem”. I els qui els visionem, també.

Font: naciodigital.cat. Vés-hi !

0 Comentaris
Deixa el teu comentari

  Notificació via correu electrònic dels nous comentaris
Associació Catalana d’Enòlegs es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i dialeg.
La informació indicada no exiteix o no té privilegis per veure-la.
Associació Catalana d’Enòlegs - Col·legi d’Enòlegs i Enòlogues de Catalunya
Centre Àgora · Polígon Domenys II · Plaça Àgora, 1  · 08720 Vilafranca del Penedès (Barcelona) · Tel. 93 891 2550 · Fax 93 891 2550
facebooktwitterlinkedinslideshareWine Moderation