Nova fita de Vins Vinents: es fixen les conclusions i recomanacions pel full de ruta del sector del vi 2020-30

Les Conclusions de la trobada, a la qual va assistir el president-degà de l'ACE-CEEC Joan Miquel Canals, es presentaran al Consell Assessor de l'INCAVI el 21 de desembre.

En el procés, iniciat el novembre de 2019, hi han participat més de cent persones, s'han fet deu sessions presencials i sis sessions telemàtiques.

Entre les idees força, es fa evident la necessitat de vertebrar millor el sector del vi i millorar la rendibilitat de tota la cadena de valor

El passat dijous, 10 de desembre, es van reunir de forma telemàtica tots els integrants dels quatre grups de treball de Vins Vinents per tal de compartir les recomanacions i conclusions i preparar el full de ruta amb les línies estratègiques del sector del vi a Catalunya per la propera dècada 2020-30. Un full de ruta que es presentarà el proper 21 de desembre al Consell Assessor de l'INCAVI.

De fet, Vins Vinents va néixer de la voluntat manifesta de l'INCAVI i l'AVC d'organitzar un gran congrés sectorial per proposar estratègies de futur, amb l'acord del Consell Assessor de l'INCAVI, format per les dotze denominacions d'origen catalanes, JARC, Unió de pagesos, Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya, Institut del Cava, AECAVA, ACC1Ó, Prodeca i els Departaments d'Agricultura, Empresa i Coneixement, Salut i Cultura de la Generalitat de Catalunya. Per tant, serà en propi Consell Assessor de l'INCAVI, presidit per la consellera Teresa Jordà, on es decidiran els propers passos i seguiment de la feina feta fins ara.

Nova fita de Vins Vinents: es fixen les conclusions i recomanacions pel full de ruta del sector del vi 2020-30

Les idees força

En la sessió telemàtica de dijous 10 de desembre, organitzada amb el suport d'INNOVI, després de la posada en comú de la feina feta per cada un dels grups de treball durant aquest any de debat i participació interna, es van extreure les idees força. Aquestes són, pel que fa l'organització del sector, millorar la vertebració del sector a nivell de les DO i de tots els agents del sector crear un marc comú de promoció i desenvolupament del sector; reforçar les eines de l'Administració (DARP, INCAVI, etc.) per a perfeccionar els sistemes de control, de desenvolupament i dinamització, i de participació dels representants del sector en les polítiques i actuacions que s'han de portar a terme.

Pel que fa economia i mercats, les principals recomanacions van ser la necessitat d'augmentar el consum moderat de vi a Catalunya, aconseguint arribar als consumidors més joves, pel que és necessari establir estratègies d'acostament al col·lectiu; desenvolupar estratègies globals de diversificació econòmica i territori, vinculades a altres activitats amb potencial turístic, especialment a través de l'enoturisme i retribuir bé als viticultors, com a pilar fonamental de la sostenibilitat del sector i millorar la rendibilitat de tota la cadena de valor.

Pel que fa el grup de recerca, les idees més importants són que cal reaccionar amb urgència davant del canvi climàtic i els seus efectes, potents, transversals i durables, que afecten la pervivència del sector i això passa per potenciar la R+D+T per aconseguir l'adaptació a les noves condicions canviants, no perdre la qualitat i assolir productes saludables; i reestructurar l'organització de R+D+T al sector vitivinícola de Catalunya en línia amb les necessitats reals del sector, creant organitzacions competitives a nivell internacional, per tal d'aconseguir una molt millor coordinació i transferència de coneixements entre els agents implicats, i poder optar a fons de finançament per poder enfrontar-se als reptes de la viticultura i enologia del segle XXI.

Pel que fa el grup de Comunicació i Cultura del vi, les idees força són que cal incrementar els recursos humans (major professionalització) i econòmics destinats a la comunicació i el màrqueting del vi per part dels cellers i organitzacions del sector i facilitar la diferenciació entre la comunicació, el màrqueting i la feina d'un/a periodista. També que cal crear continguts que vagin més enllà del producte i permetin aprofundir i fer difusió de la realitat històrica, social, econòmica i cultural del vi, per arribar a tot tipus de públic i trobar, així, finestres als mitjans especialitzats, i també generalistes.

Vins Vinents, un procés que tot i la COVID, ha avançat

Vins Vinents va començar el mes de novembre de 2019 i la seva previsió era que durés fins al juny del 2020, amb sessions presencials i de debat des del novembre fins al maig de 2020. Malauradament, la COVID va fer canviar el procés participatiu, allargant-lo uns mesos més i, alhora, haver d'organitzar les sessions de forma telemàtica i incorporant també els nous reptes que aquesta pandèmia portarà al sector

Fins a data d'avui, hi han participat un centenar de persones, distribuïdes en els quatre grups de treball (Organització del Sector, Economia i Mercats, Recerca, desenvolupament i Transferència Tecnològica i Comunicació i cultura del vi), s'han organitzat deu sessions presencials i sis sessions telemàtiques, a més de qüestionaris i enquestes en línia.

Un cop el Consell Assessor de l'INCAVI avali les recomanacions i el full de ruta, es presentaran els propers passos sobre el seguiment i posada en marxa.

Vilafranca, 14 de desembre de 2020.

0 Comentaris
Deixa el teu comentari

  Notificació via correu electrònic dels nous comentaris
Associació Catalana d’Enòlegs es reserva la no publicació d'aquells comentaris que pel seu contingut no respectin les normes bàsiques d'educació, civisme i dialeg.
La informació indicada no exiteix o no té privilegis per veure-la.
Associació Catalana d’Enòlegs - Col·legi d’Enòlegs i Enòlogues de Catalunya
Centre Àgora · Polígon Domenys II · Plaça Àgora, 1  · 08720 Vilafranca del Penedès (Barcelona) · Tel. 93 891 2550 · Fax 93 891 2550
facebooktwitterlinkedinslideshareWine Moderation