El tap de suro aporta valor diferencial per a l’exportació de vi espanyol als EUA, la Xina i el Regne Unit

97% dels consumidors dels EUA afirma que el tap de suro és sinònim d'un vi d'alta qualitat o molt alta qualitat
Els vins tancats amb tap de suro arriben a un valor superior al mercat
El tap de suro augmenta el volum de vendes de vi
El 89% dels vins més ben valorats per Wine Spectator està tancat amb tap de suro

L'exportació s'ha convertit en una font important d'ingressos per als cellers espanyoles. L'èxit o fracàs ve determinat en molts casos per la qualitat dels seus vins. Com mesurar aquesta qualitat? Entre els diferents factors que identifiquen la qualitat d'un vi està el tipus de tancament, el 97% dels consumidors dels EUA afirma que el tap de suro és sinònim d'un vi d'alta qualitat o molt alta qualitat (Wine Opinions, el juliol 2017) , mentre que el 97% de consumidors xinesos creu que el suro natural és beneficiós per a qualitat del vi (CTR, el setembre 2017).

Aquesta percepció no només és pròpia de mercats internacionals. A Espanya, la qualitat del vi també importa. Segons l'estudi sobre La percepció dels espanyols davant els diferents tipus de tancament elaborat per Iniciativa CORK, agrupació d'associacions i institucions del sector del suro a Espanya, entre 1.200 espanyols, el 83% dels espanyols associa el tap de suro amb vins de alta qualitat.

'Premiumización', la tendència dels vins tancats amb tap de suro

Els consumidors de vi nacionals i internacionals estan disposats a pagar més per la qualitat, de manera que els vins tancats amb tap de suro estan mostrant signes de "premiumización". En el cas dels EUA, els vins tancats amb tap de suro arriben a un valor superior de 3,87 $ per ampolla davant de tancaments artificials (Nielsen, el juny 2017). Situació similar ocorre a la Xina, on el valor de cada ampolla de vi tancada amb tap de suro és de 5,15 $ més que els tancaments artificials (Nielsen, el maig 2017). En mercats més propers com és el cas del Regne Unit, el tap de suro amplia fins a 2 $ la diferència en els vins de venda en supermercats (Nielsen, el juliol 2017) i 7 $ als bars i restaurants (CGA, el juliol 2017) .

La situació també es repeteix a Espanya, els vins tancats amb tap de suro adquireixen un valor de 2,61 $ (Nielsen, el maig 2017) enfront dels que fan servir tancaments alternatius.

En termes de vendes per volum, el tap de suro ha provocat un increment de les vendes de vi. En els últims set anys (2010-2017), el mercat americà reflecteix un augment en vendes del 43% dels vins amb tap de suro davant d'un 16% els artificials (Nielsen, el juny 2017). En el cas del Regne Unit, des de 2015 les vendes dels vins tancats amb tap de suro creixen un 48% enfront del 10% de tancaments artificials en bars i restaurants (CGA, el juliol 2017).

Els crítics aposten pels vins tancats amb tap de suro

Aquesta constant pels vins tancats amb tap de cocho com a sinònim de vins de qualitat també es manifesta en les valoracions dels crítics internacionals: el 89% dels vins més ben valorats per Wine Spectator està tancat amb tap de suro (decembre 2016) i el 69% dels premiats en els Decanter World Wine Awards fa servir tap de suro (2018). La tendència també es repeteix en els vins rosats, 8 dels 9 millors rosats del món té tap de suro, segons Global Rosé Màsters (Drink Business, Agost 2017).

Joan Puig, President de la AECORK i portaveu de la Iniciativa Cork Espanya, comenta: "No hi ha dubte que els consumidors internacionals i nacionals associen la qualitat als vins tancats amb tap de suro. Per això, els cellerers espanyols tenen l'oportunitat d'aconseguir arribar a aquest públic aportant un valor extra als seus vins amb taps de suro que a més els reportarà majors quotes de benefici ".


sobre Cork
CORK és una iniciativa duta a terme per institucions del sector del suro per promocionar el tap de suro i donar a conèixer els seus principals valors i beneficis tant a nivell mediambiental, econòmic com cultural. Les entitats que lideren la iniciativa CORK a la Península Ibèrica són: l'Associació Portuguesa d'Suro (APCOR), l'Associació d'Empresaris Surers de Catalunya (AECORK) i l'Institut Català del Suro (ICSURO).

Associació Catalana d’Enòlegs - Col·legi d’Enòlegs i Enòlogues de Catalunya
Centre Àgora · Polígon Domenys II · Plaça Àgora, 1  · 08720 Vilafranca del Penedès (Barcelona) · Telèfon 93 891 2550 · 
facebooktwitterslideshareWine Moderation